Řád školní družiny
číslo účtu ŠD 281937130/0300
Upozornění:
Poplatek za školní družinu ve školním roce 2024-25 činí 300,- Kč za měsíc.
Vnitřní řád školní družiny 2024/2025
Základní škola Pardubice , nábřeží Závodu míru 1951
- VŠEOBECNÁ USTANOVENÍ
- PROVOZ, DOCHÁZKA A REŽIM ŠKOLNÍ DRUŽINY ( kritéria pro přijetí do ŠD )
- ÚPLATA ZA VZDĚLÁVÁNÍ A POSKYTNUTÍ ŠKOLSKÝCH SLUŽEB
- DOKUMENTACE
V souladu se zněním zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), §30, odst. 1 a vyhlášce o zájmovém vzdělávání. Určuje pravidla provozu a režim školní družiny.
1. VŠEOBECNÁ USTANOVENÍ
1.1 Práva a povinnosti účastníků zájmového vzdělávání
Účastníci mají právo
a) na vzdělávání a školské služby podle školského zákona
b) na informace o plánovaných akcích
c) projevit svůj názor a přání týkajících se akcí ve školní družině
d) na informace a poradenskou pomoc školy nebo školského poradenského zařízení
Práva dítěte jsou také zakotvena v Úmluvě o právech dítěte, která byla přijata 20. 11. 1989 Valným shromážděním OSN.
Povinnosti účastníků zájmového vzdělávání
a) účastníci jsou povinni řídit se pokyny p. vychovatelky a dodržovat pravidla bezpečnosti
b) účastníci nemají dovoleno opustit oddělení školní družiny bez souhlasu p. vychovatelky
c) účastníci nenosí do školní družiny cenné věci a větší finanční částky, zodpovídají za své mobilní telefony (ty jsou povoleny 30 minut denně)
d) účastníci jsou povinni okamžitě hlásit p. vychovatelce každé zranění při činnosti ve ŠD, nebo poškození svého, nebo školního majetku
e) účastníci jsou povinni dodržovat zásady kulturního chování – zdravit učitele, zaměstnance školy a všechny dospělé osoby, s kterými se ve škole setkají
1.2 Práva a povinnosti zákonných zástupců
Práva zákonných zástupců
– zákonní zástupci mají právo na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání jejich dětí, tyto informace jsou podávány prostřednictvím notýsku, informačních letáků či přihlášek
– vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajících se podstatných záležitostí vzdělávání jejich dítěte
– na informace a poradenskou pomoc školy v záležitostech týkajících se vzdělávání
Povinnosti zákonných zástupců
– podat písemnou přihlášku , vyplnit zápisní lístek , písemnou formou informovat paní vychovatelku o každé změně, která se týká účastníka vzhledem k jeho odchodu ze školní družiny
– informovat školu o zdravotní způsobilosti účastníka ke vzdělání a o případných změnách (zdravotních obtížích, jiných závažných skutečnostech), které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání
– pravidelně se zajímat o chování účastníka, sledovat informace v notýsku
– na vyzvání vychovatelky či vedení školy se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se chování účastníka
– oznamovat škole a školskému zařízení údaje podle § 28, odst. 2,3 Školského zákona č. 561/2004 Sb. a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost účastníka a změny v těchto údajích
– s údaji bude nakládáno v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů
– rodičovská odpovědnost náleží rodičům i při pobytu dítěte ve škole
– rodiče (zákonní zástupci) mají povinnost se školou spolupracovat a řešit případné problémy, které se v průběhu vzdělávání vyskytnou
1.3. Pravidla vzájemných vztahů
– účastníci školní družiny se ke všem účastníkům vzdělávání chovají slušně, ohleduplně, nepoužívají hrubých a vulgárních výrazů, vzájemně si pomáhají, pomáhají spolužákům mladším, slabým, nemocným
– účastníci respektují pokyny vychovatelek v ŠD, pedagogů a ostatních zaměstnanců školy
– účastníci nesmějí svévolně zasahovat do soukromého života pracovníků školy a jejich rodin, spolužáků a jejich rodin a jakkoliv poškozovat jejich čest a pověst
1.4. Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dítěte a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
– ve všech vnitřních i vnějších prostorách školy platí zákaz kouření
– účastníci není dovoleno opouštět bez dovolení oddělení školní družiny
– účastníci mohou manipulovat s okny, žaluziemi, zařízením oddělení pouze na přímý pokyn vyučujícího nebo zaměstnance školy
– z bezpečnostních a hygienických důvodů se účastníci musí na sportovní kroužky převlékat do sportovního úboru a přezout do sportovní obuvi (rozlišovat obuv do tělocvičen a na hřiště)
– všichni zaměstnanci školy jsou při vzdělávání a během souvisejícího provozu školy povinni přihlížet k základním fyziologickým potřebám dětí a vytvářet podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku sociálně patologických vlivů, poskytovat žákům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany jejich zdraví
– vychovatelky ŠD sledují zdravotní stav účastníků a v případě náhlého onemocnění informují bez zbytečných průtahů vedení školy a rodiče
-nemocný účastník může být odeslán k lékařskému vyšetření či ošetření jen v doprovodu dospělé osoby
– při úrazu poskytnou zaměstnanci účastníkovi nebo jiné osobě první pomoc, zajistí ošetření účastníka lékařem, úraz ihned hlásí vedení školy (sekretariát) a zajistí vyplnění záznamu o úrazu, vyplnění záznamu zajišťuje ten pracovník, který vykonával dohled nebo byl svědkem úrazu
– v případě jakéhokoliv problému se účastníci obrací na paní vychovatelky nebo zástupkyni pro 1. stupeň – ty okamžitě řeší
-školní družina nabízí rovné příležitosti všem účastníkům, je zakázáno ponižování, zesměšňování, tělesné ubližování a veškerá činnost, která by vedla k ohrožování zdraví žáků, platí zákaz vnášení věcí a látek ohrožujících bezpečnost a zdraví (zbraně, omamné látky, alkohol)
– účastníci jsou povinni bezodkladně informovat paní vychovatelku na jakékoliv projevy šikany nebo diskriminace, nepřátelství a násilí
– vychovatelka ŠD provede poučení účastníků o bezpečnosti a to v prvním týdnu školního roku
1.5. Podmínky zacházení s majetkem školy nebo školního zařízení ze strany účastníků
– účastníci jsou povinni řádně pečovat o majetek školy, ochraňovat jej před ztrátou a poškozením
– u každého svévolného poškození nebo zničení majetku školy, majetku účastníků, učitelů či jiných osob účastníkem je vyžadována úhrada od rodičů žáka, který poškození způsobil
– pokud byl vznik škody umožněn nedostatečným dohledem nad účastníkem, na náhradu škody od rodičů není právní nárok
– účastníci jsou povinni hlásit každou škodu na majetku školy a podle svých možností jsou povinni těmto škodám předcházet, popřípadě jim zabránit. V případě, že jsou svědky úmyslného ničení majetku, jsou povinni tuto skutečnost nahlásit někomu ze zaměstnanců školy (k tomu mohou využít i schránku důvěry). Není povoleno vynášet sportovní pomůcky a hry mimo areál školy
2. PROVOZ, DOCHÁZKA A REŽIM ŠKOLNÍ DRUŽINY
2.1. Provoz ŠD
– ráno od 6.30 – 7.40 h., odpoledne po ukončení vyučování do 17.00 h.
– Oddělení ŠD jsou umístěna v samostatných místnostech
- oddělení – Bc. Dana Kvasničková , oddělení ŠD v přízemí č. dveří 76 (třída 1.A+ část 3.B)
- oddělení – Michaela Mudrochová , oddělení ŠD 1.patro č. dveří 122 (třída 1.B+ část 3.B)
- oddělení -Monika Kučerová , oddělení ŠD přízemí č. dveří 85 ( třída 1.C+ část 3.C)
- oddělení – Renáta Samková, Dis. oddělení ŠD 1. patro č. dveří 132 (třída 2.A + část 3.C)
- oddělení- Jana Komárková , oddělení ŠD 1.patro č. dveří 111 (třída 2.B +3B )
- oddělení – Mgr. Jana Chmelařová , oddělení ŠD v přízemí č. dveří 45 (třída 3.A + část 3.C)
4.třídy – v odděleních dle volné kapacity
– Ranní a konečná – oddělení ŠD v přízemí u šaten číslo dveří 76
– ŠD může využívat i další prostory školy (pokud v nich právě neprobíhá výuka – školní knihovna, tělocvičny i školní hřiště, počítačové učebny).
– Do ranní družiny mohou účastníci přicházet průběžně dle potřeby. Účastníci zvoní na zvonek ranní ŠD a p. vychovatelky je „bzučákem“ vpustí do budovy. Od 7.30 hod. účastníci čekají na otevření hl. vchodu do budovy školy.
– Na odpolední pobyt v ŠD si vychovatelky vyzvedávají účastníky po dohodě s vyučujícími u třídy nebo u šaten, případně v jídelně, kam je odvedou vyučující.
– Na obědy do školní jídelny chodí účastníci 1. a 2. ročníku společně s vychovatelkou. Ve školní jídelně vychovatelky dbají na správné stolování dětí.
– Během odpoledního pobytu v ŠD je pro účastníky zajištěn pitný režim ve spolupráci s kuchařkami školní jídelny.
– Pro vyzvedávání účastníků ze ŠD slouží čipy.
– Při nevyzvednutí účastníka po ukončení provozu ŠD vychovatelka telefonicky upozorní zákonného zástupce, či jiné zástupce dle zápisního lístku a to v případě potřeby i opakovaně. Pokud se podaří zákonného zástupce kontaktovat, bude p. vychovatelka vykonávat nad účastníkem dohled, dokud si ho zákonný zástupce nevyzvedne. V případě, že se opakovaně nedaří telefonicky kontaktovat zákonného zástupce, kontaktuje pedagogický pracovník za účelem zajištění přiměřené péče o dítě zástupce obecního úřadu jako orgán sociálně-právní ochrany dětí.
– Provoz ŠD o prázdninách je při minimálním počtu 10 dětí a je omezen na dobu 8.00 – 15.00 h.
2.2. Docházka do školní družiny
– Do ŠD jsou účastníci přihlašovány písemně na základě vyplněných zápisních lístků. Umístění účastníka do ŠD není nárokové. O přijetí účastníka do ŠD rozhoduje ředitelka školy.
– Kapacita ŠD je 180 účastníků.
Kritéria pro přijetí účastníků do ŠD :
– žáci 1., 2. a 3. ročníku
– žáci 4. ročníku: dojíždějící, sourozenec v ŠD, plné využití služeb ŠD
– O vyloučení účastníci ze ŠD může rozhodnout ředitelka školy, pokud účastník soustavně nebo závažným způsobem porušilo řád ŠD. Toto rozhodnutí musí být zákonnému zástupci sděleno písemně.
– Odhlásit účastníka ze ŠD mohou rodiče pouze písemnou formou, jinak je dítě stále vedeno v seznamu účastníků, a tím i v platbách.
– Do ranní ŠD mohou přicházet i žáci, kteří nejsou přihlášeni na odpolední docházku do ŠD – i žáci vyšších ročníků. V tomto případě platí příspěvek 50,- Kč měsíčně.
– Účastníci odcházejí z odpolední ŠD podle údajů uvedených na zápisním lístku. Jdou-li v jiném termínu nebo samostatně (oproti údajům v zápisním lístku), vychovatelky je uvolňují na základě písemné omluvenky, na které je uvedeno datum, přesná hodina a podpis rodičů! Mobilní telefon neslouží jako náhrada písemných omluvenek!
2.3. Režim školní družiny
Ranní družina :
6.30 – 7.40 hod.
– činnost ranní družiny: převážně odpočinková, klidné hry na koberci/samostatně i ve skupinkách, stolní hry, rozhovory na různá témata
Odpolední družina :
11.40 – 17.00 hod.
časy se mohou lišit dle dnů, konce vyučování a jiné…
11.40 – 13.00 hod.
– příprava na oběd – osobní hygiena – oběd
13.00 – 14.00 hod.
– odpočinková činnost – čtení na pokračování, poslech pohádek, relaxační hudby, vyprávění, tématické rozhovory
– pravidelně výchovně vzdělávací a zájmová činnost – aktivity z oblasti přírodovědné a etické výchovy, Vv, Pč, Hv, Tv
– rekreační činnost – pobyt na školním hřišti, sportovní aktivity
– osobní hygiena, svačina, příprava na vyučování formou didaktických her, kvízů a soutěží, psaní domácích úkolů, kroužky, hry dle výběru dětí, úklid ve třídě, kontrola v šatnách
3. ÚPLATA ZA VZDĚLÁVÁNÍ A POSKYTNUTÍ ŠKOLSKÝCH SLUŽEB
Úhrada do školní družiny
– úhrada na pobyt účastníka v ŠD činí 300,- Kč za jeden měsíc, částku platí zákonní zástupci bezhotovostně ve dvou splátkách:
– v září ( září až prosinec – 1200 Kč )
– v lednu ( leden až červen – 1800 Kč)
– příspěvek ve stanovené výši hradí zákonní zástupci bez ohledu na to, kolik času účastník v ŠD tráví
– za dobu nepřítomnosti účastníka se úhrada nevrací
– termín placení bude vždy vyvěšen u vchodu do ŠD
4. DOKUMENTACE
Povinná dokumentace vedená v oddělení školní družiny :
- Přihláška k docházce do školní družiny (zápisní lístek)
- Přehled výchovně vzdělávací práce
- Školní vzdělávací program školní družiny
- Vnitřní řád školní družiny
Datum účinnosti: 1. 9. 2024